Wat is hosted bellen?

Zakelijk Hosted Bellen wordt ook wel voip bellen genoemd.
Voip bellen staat voor Voice Over IP (Internet Protocol). Dat betekend dat uw spraak wordt omgezet in data pakketjes op basis van het internet protocol. Daarbij kent voip bellen 2 varianten:

  1. Het bellen op basis van het internet protocol, via een aparte lijn, naast de internetverbinding. Voorbeeld hiervan is Ziggo Internet Pro
  2. Het bellen over het internet waarbij uw spraakverbinding over de zelfde lijn gaat als waar u over internet. Voorbeeld hiervan is skype.

Garantie

Gaat u zakelijk hosted bellen, naast de bestaande internet verbinding, zoals bij Ziggo Internet Pro, dan wordt de kwaliteit van uw gesprek geborgd door de internet service provider. U hoeft zich dan geen zorgen te maken dat gesprekken wegvallen.

Kiest u voor zakelijk hosted bellen over uw bestaande internetverbinding, dan kan de provider die deze voip dienst aanbiedt, u geen 100 garantie geven over de gesprekskwaliteit.

Uiteraard zijn hier oplossingen voor. Bijvoorbeeld een extra internetverbinding nemen naast de bestaande internetverbinding, waarmee u spraak en kantoorautomatisering gaat scheiden, of u laat uw ict-afdeling op de router bandbreedte reserveren op uw huidige internetverbinding speciaal voor telefonie.

Alarm – en faxverkeer

Zakelijk Hosted Bellen is een telefonieoplossing die niet geschikt is voor alarm- en faxverkeer. Voor alarm- en faxverkeer heeft u dus een andere oplossing nodig. Bijvoorbeeld door, als u nu reeds gebruikt maakt van faxlijnen en alarmlijnen, deze te blijven laten lopen via uw huidige provider.

Netwerk moet geschikt zijn voor voip bellen

Om van Zakelijk Hosted Bellen gebruik te kunnen maken moet u beschikken en blijven beschikken over een Local Area Netwerk (LAN) dat geschikt is om spraak over te vervoeren. Aan het LAN worden de volgende eisen gesteld:

  • minimaal Cat5 UTP-bekabeling;
  • 100 Mbit/s, full duplex Ethernet switches met RJ45-poorten;
  • ondersteuning voor Power-over-Ethernet op de Ethernet-switchpoorten waarop IP-telefoons worden aangesloten;
  • ondersteuningsinstelling voor Quality of Services (QoS) op de aanwezige LAN switches;
  • gebruik van het communicatieprotocol internetprotocol (IP);
  • ondersteuning van de communicatieprotocollen SNMP, DHCP, TFTP en http.

Advies nodig? De experts van Zakelijk Hosted Bellen helpen u graag

Menu